A A A
Hier wordt geïnvesteerd in uw toekomst.
Dit project is mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie.
WaterStraat is na feestelijke opening een nieuwe innovatie rijker

WaterStraat is na feestelijke opening een nieuwe innovatie rijker

Geplaatst op 10 december 2019

Het had wat voeten in de aarde, zowel letterlijk als figuurlijk, maar het pad van ‘baggertegels’ ligt er. De ondernemers van Waterweg maakten klinkers gemaakt van baggerslib en legden bestrating aan op de WaterStraat. Op donderdag 28 november werd het straatje feestelijk ingewijd.

Ruim een jaar geleden begon het voor de ondernemers (toen allen nog student) Wies van Lieshout, Tessa Luijben en Eva Aarts. In de zomer deden mee aan de Blue City Circulair Challenge. Ze kregen vanuit het Hoogheemraadschap van Delfland de uitdaging mee om een hoogwaardig product te maken van baggerslib. Dit komt jaarlijks vrij bij het uitbaggeren van vaarten en kanalen. Het transport plus verwerking brengt hoge kosten met zich mee. Bovendien heeft deze reststroom een enorme milieu-impact.

Maar wat als je die bagger als bouwstof kan gebruiken? De meiden kwamen daarop met de baggertegel, oftewel straatwerk gemaakt van bagger. Door deze dichtbij de bron te produceren via een mobiele fabriek kan een grote milieuwinst gehaald worden. Ook omdat alternatieven zoals beton niet duurzaam zijn. Mede dankzij de winnende pitch van Wies trok de groep, die zich nu Waterweg noemt, de winst naar zich toe.

Ze kregen een bedrag om hun businesscase verder uit te werken. Als klap op de vuurpijl kregen ze begin december een startbudget toegekend vanuit CityLab010 (gemeente Rotterdam). Hiermee kan naar eigen zeggen “een begin worden gemaakt met het betegelen van de stad met waterpasserende tegels van Rotterdamse bagger.”

“Gedeelde smart in PFAS impasse”

De afgelopen weken zijn de eerste stenen geproduceerd in hun mobiele lab op de Greenvillage. Er moesten wel de nodige hordes genomen worden, bijvoorbeeld om de bagger te krijgen op locatie. Dit omdat transport van bagger vrijwel volledig aan banden was gelegd. “Laten we zeggen dat de PFAS-impasse voor ons gedeelde smart was met de bouwsector”, vertelt Wies van Lieshout. Ook bleek bagger in eerste instantie veel te nat, waardoor de stenen niet sterk genoeg waren. “Daarom hebben we bagger uit een de depot gehaald, ook dat was te nat dus hebben we een magnetron en een straalkachels besteld.”

Dat laatste bleek een effectieve methode om de bagger te drogen waardoor het straatje op tijd af was. Na een korte demo had Manita Koop van het Hoogheemraadschap Delfland de eer om het lintje door te knippen. Zij benadrukte het belang van nuttige toepassing van baggerslib. Willy Spanjer van de Greenvillage was vol lof over wat de ondernemers hebben neergezet en gaf aan wat de toevoegde waarde is van de WaterStraat. “Hier kan verder geëxperimenteerd worden en krijgen ondernemers meer inzicht in het hele plaatje. Denk hierbij aan normeringen en regelgeving, maar ook het verdienmodel. Want uiteindelijk moet er ook centjes verdiend worden.”   

Lees hier wat ander media schreven:

Duurzaam Ondernemen en Omgevingsweb schreven over de ‘Eerste circulaire tegels uit Delflandse bagger’, AD Regionaal over ‘Lopen over Delflandse bagger’ en Duurzaam Bedrijfsleven en Bodemnieuws over ‘Tegels van bagger in Delft’.